Internetový týdeník o kultuře
a společnosti od r. 1998
Kontakt na redakci
babocka@vram.cz

U nás nakoupíte NEJVÝHODNĚJI!

Babočka str. 1
CELO-
STRÁNKOVÉ
ČTENÍ

WEST SIDE STORY

Something´s coming to Brno…

Sezona 2017/18 je pro Balet NdB velkou výzvou. Kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla mělo vedení souboru Baletu NdB dvě možnosti: počkat na opravené divadlo nebo najít jiný způsob, jak k divákům tanec dostat! A zvolili druhou variantu! Od listopadu 2017 budete mít možnost vidět Balet NdB v naprosto netradičním a velkolepém prostoru pavilonu P na brněnském výstavišti! A to není vše! Na tuto novou scénu se chystá se zbrusu novou inscenací, respektive taneční show na motivy světoznámé WEST SIDE STORY!

Toto moderní pojetí příběhu Romea a Julie, ve kterém nesmyslný střet dvou světů a kultur nepřekoná ani čistá láska, odtančí Balet NdB na studiovou nahrávku, kterou dirigoval sám Leonard Bernstein a  který nazpívali, dle originálních textů Stephena Sondheima, dva světoznámí pěvci Kiri Te Kanawa a  José Carreras. Kromě premiéry projektu uvede Balet NdB ještě dalších 15 repríz od listopadu 2017 do ledna 2018. Choreografie a režie se chopil umělecký šéf Baletu NdB a zkušený choreograf Mário Radačovský. Celá choreografie a scéna je specifická tím, že musela být přizpůsobena pro dvě hlediště, která budou mít celkovou kapacitu tisíc míst a diváci budou sedět naproti sobě. Součástí scénografie budou také jezdící auta a velké videoprojekce, které budou spouštěny po obou stranách hlediště. Protože je scéna natolik velká a na míru dělaná, nebude možné ji přenést do divadla. Diváci ji tedy mají možnost vidět pouze na brněnském výstavišti v pavilonu P.

Inscenační tým

Po dokončení studia na Taneční konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě působil jako sólista v  prestižních souborech: SND Bratislava, Netherlands Dance Theater a Les Grands Ballets Canadiens v  Montrealu. V  letech 2006 – 2010 byl uměleckým šéfem Baletu SND v Bratislavě, založil vlastní soubor Balet Bratislava, který vedl do jeho zrušení (2011–2013). Od sezony 2013 je uměleckým šéfem Baletu NdB. Choreograficky začal tvořit v roce 2002 v Grand Ballets Canadiens v Montrealu. Mezi jeho nejúspěšnější inscenace patří např. Warhol (2007, SND), Everest (2009, SND), Black and White (2012, USA), Beethoven (2015, USA) a Carmen (2016, DJKT Plzeň).

Vystudoval Vysokou školu múzických umění v Bratislavě (1998), obor scénické a kostýmní výtvarnictví. Během studia absolvoval odborné stáže v Nizozemí a Velké Británii. Představení, na kterých spolupracoval jako výtvarník, byla prezentována s úspěchem na mnoha mezinárodních přehlídkách a  festivalech. Po ukončení studia spolupracoval s profesionálními soubory na Slovensku, v Čechách, Rumunsku, Litvě a USA. Vytvořil scénické a kostýmní výpravy pro tři desítky představení – činohru, operu, balet a muzikál. Významnou část jeho práce tvoří design pro televizní programy a studia. Pro televize vytvořil více než sto projektů.

Je slovenská kostýmní výtvarnice. Vystudovala Divadelní fakultu VŠMU v Bratislavě v oboru scénografie a kostýmní návrhářství, od roku 2000 zde působí jako pedagog a od roku 2008 jako docent. Spolupracuje s předními divadelními domy a režiséry v Čechách a na Slovensku, věnuje se operní, taneční i činoherní tvorbě. Jako architektka a kostýmní návrhářka spolupracuje také s filmem a televizí. Několikrát byla nominována na slovenskou divadelní cenu DOSKY, kterou dvakrát získala. V roce 2004 jí byla udělena Cena Tatrabanky za umění.

Objevil profesi světelný design díky taneční konzervatoři Duncan Centre. Od té doby se stále prohlubuje jeho zájem o tanec a světlo. Zkušenosti sbíral nejenom na pražských divadelních scénách, ale i ve Francii s Divadlem Bratří Formanů, v Nizozemí při realizaci projektů studentů Amsterdam University of Arts, v  Bulharsku při spolupráci s režisérkou Veselkou Kunchevou, na Slovensku v kulturním centru Stanica Žilina - Záriečie, v Maďarsku na festivalu L1, atd... Zároveň sám pomáhá s přípravou edukačních projektů pro Institut Světelného Designu Praha a na Slovensku pro Anténu - sieť pre nezávislú kultúru. Je pro něj inspirativní práce na volné noze v řadě různorodých projektů od sitespecific, tanečních improvizací, světelných instalací, až po konzultaci rekonstrukcí kulturních center a technickou koordinaci divadelních festivalů. Dlouhodobě spolupracuje s Jarem Viňarským ze Slovenska a divadlem Vosto5 z Prahy.

Pochází z Brna, kde po absolvování Taneční konzervatoře nastoupil do tříletého angažmá v NdB. Poté působil 12 let v baletních souborech v Německu (Opernhaus Halle, Divadlo Gera, Leipziger Ballett). Je držitelem Divadelního ocenění a Ceny publika za rok 2007 a 2009 (Německo). Od sezony 2013/14 je demisólistou Baletu NdB a setkal se zde mimo jiné s kolegy Adamem Sojkou a Petrem Duchalíkem, což jej motivovalo k vytvoření užší vzájemné spolupráce. Ta vyústila v tvorbu avantgardních projektů, jako byl Professor Bad Trip (hudební spolupráce s Pavlem Šnajdrem a 14 B.C.O.). Následovali společné choreografické počiny s Adamem Sojkou – HE (Tanzbrücke gala Brno), Palindrom (pro Balet NdB) nebo Skladem (Lance Jay Dance). Martin Svobodník se dále kromě taneční tvorby aktivně podílí na skládání hudby ke svým projektům a s kameramanem a filmařem Janem Fuksou se zabývá natáčením, střihem a  postprodukcí videa (jmenovat můžeme např. trailer právě k West Side Story).

Osoby a obsazení

Další informace na:

www.westsidestory.cz

www.ndbrno.cz/balet

www.facebook.com/baletndb

www.instagram.com/baletndb

West Side Story po pár letech

Volná kreace na dané téma

* - * - *

Tak moc jsem ji miloval! Ne jako Romeo Julii, to už je dávno passé, ale jako Tony Marii ve West Side Story, to je spíše dnešní. Musel jsem si ji také vybojovat a musel jsem bojovat proti všem. Proti mé partě i proti její partě. Ale uspěl jsem a všichni začali respektovat, že patříme k sobě. Dokonce i moji a její rodiče. Vídali jsme se každý den, každou volnou chvilku jsme byli spolu, těšili se z naší lásky, učili se znát jeden druhého, objevovali jsme tajemství našich těl. Byli jsme mladí a byla to pro nás oba nová zkušenost. Pro ni určitě. Měli jsme plnou hlavu jeden druhého, naší lásky, doteků, polibků a všeho ostatního, že na praktické věci nezbýval čas ani chuť. Co záleží na praktickém životě, když se milujeme?

* - * - *

Bože, jak já ho milovala! Na všechny ostatní, a že se jich kolem mne točilo, jsem se vykašlala a chodila jsem jenom s ním. Jak byl ke mně pozorný, jemný, jak krásně mne líbal, jak něžně mne hladil a laskal! Něco tak rozkošného jsem naposledy zažila v maminčině náručí, když jsem byla malá. Nestarala jsem se o nic, kde budeme bydlet, z čeho budeme žít, důležité bylo, že budeme spolu, že se budeme navěky milovat a mít spolu spoustu krásných dětí, že budeme jedna velká, šťastná rodina, on a já.

* - * - *

Ale brzy jí na mně začalo všechno možné vadit. Kde prý budu pracovat, z čeho budeme žít, kde budeme bydlet a tak dále. Nestačilo jí, že seženu dost peněz z kšeftů, ve kterých jedu se svými kámoši, nestačil jí pokojík a kuchyňka nahoře v podkroví, ona snila o domečku se zahrádkou, o muži, který chodí do práce a tam celé dny zařezává za pár šupů, přestalo jí stačit, že díky těm mým kšeftům mám spoustu volného času na ni a na své kámoše. Prý se mám změnit, najít si práci, vzít si hypotéku, starat se o ni a o dům. Pchá! Takový život pro mne není!

* - * - *

Nemám nervy na to, abych žila s chlapem, co se jenom poflakuje, kde bere peníze se raději nemám nestarat, vstává v poledne, celé odpoledne se válí před telkou a čumí na fotbal a večer vyráží s kámoši za těmi svými kšefty, co nesnesou denní světlo. No řekněte, co je to za život s chlapem, který je stále jednou nohou v kriminále? Copak s takovým chlapem se dá vybudovat velká, šťastná rodina? Copak můžeme mít domeček se zahrádkou? Nač se můžu spolehnout?

* - * - *

Prý se nemám celé dny válet. Jako kdyby nevěděla, jak je takové celodenní válení vyčerpávající a že se potom musím jít s kámoši orazit do hospody, abych druhý den mohl pokračovat. A že taky musím mít pravidelný příjem, abychom měli vždycky co jíst a šel nám proud. Jako kdybych se nestaral o rodinu, jako kdyby se mnou nebyla v bezpečí a v pohodě, jako kdybych nakonec pokaždé nějaké peníze nesehnal. Tak jsem jí musel důrazně vysvětlit, že na svém životě nic měnit nehodlám, protože je v naprostém pořádku. Já nesnesu ženskou, co pořád do všeho kecá!

* - * - *

Zkoušela jsem všechno možné, aby se změnil, a nic nepomáhalo. Buďto se naštval, práskl za sebou dveřmi a vrátil se až za dva, tři dny, přičemž utratil všechny peníze, co jsme měli na domácnost, nebo, když jsem se ho snažila zadržet, tak mne zmlátil a zkopal a vrátil se až za týden. Tak už raději držím hubu, je to menší zlo. Že jsem měla odejít? Když já blbka už byla v tom, protože on byl můj první a já se nepostarala o antikoncepci. Já kráva! Ta má velká láska, co všechno překoná! Co nadělá těhotná holka s paličákem?

* - * - *

To se mně má doma líbit, když ona na všechno kašle, o domácnost se kloudně nestará, stále je jenom naštvaná a zklamaná a v posteli se ke mně otáčí zády? Na takovou ženskou nemám náladu a tak koukám z domu vypadnout co nejdříve, to se raději koukám na fotbal u pivka v hospodě na rohu. Nejraději bych od ní odešel, jenže to bychom nesměli mít už dva fakany. Odejít od ženy a dvou děcek, takový zase nejsem. To se s ní budu raději hádat a občas ji zmlátím, aby dala pokoj. A o ty fakany se taky nestará, celé dny jenom řvou a dělají binec. Tak je hned ráno všechny ztřískám a vypadnu, abych měl klid.

* - * - *

Chtěla jsem mít úplně jiný život než jaký mají máma a starší sestra, ale koukám, že jsem do toho spadla taky. Dělám služku a matraci chlapovi, co na mne kašle a bije mne, bije i naše děti a doma se celé dny prakticky nevyskytuje a pokud náhodou ano, nechá se obskakovat, milostpán. To opravdu budu takhle žít celý zbytek života? Tak alespoň dávám pozor, abych zase neotěhotněla, a snažím se, abych mu nepřišla do rány.

* - * - *

„Lásko moje, podala bys mi pivo?“ a koukej pohnout tou svou línou, tlustou prdelí, stejně celý den nic neděláš!

* - * - *

„Ano, miláčku, hned to bude, jen co sliji vodu z brambor. A nechte toho, děcka, ať nenaštvete tátu!“ taky bys mohl zvednout ten svůj vyžraný, prochlastaný pupek a to pivo si podat sám!

* - * - *

„Kurva, co je s tím pivem? Jak dlouho budu ještě čekat?!“ Taková to byla velká, nehynoucí láska, co hory přenášela! Hotová West Side Story. Kam se poděla?

* - * - *

Vratislav Mlčoch